PhDr. Jana Lazarová

  • Koučink / Poradenství / Kurzy
  • HR služby
  • Rozvoj potenciálu vašich zaměstnanců

Scaling people

Dá se nacpat kolečko do otvoru na trojúhelník?

Pokud opravdu chcete, tak ho tam nacpete. Otázkou je, jaké to bude mít důsledky na to kolečko a jak pak bude vypadat ten trojúhelník.

Už malé děti se učí neustálým zkoušením a opakováním, že otvorem ve tvaru kolečka propadne pouze kolečko, trojúhelníku trojúhelník, čtverečkem čtvereček atd., dle typu dané hračky :). Po nějaké době, kdy to zkouší naopak, dobře ví, kam co patří.

Pak dospějeme, máme své firmy, či pracujeme ve firmách a vybíráme do nich další lidi. A opět se snažíme narvat kolečko do tvaru na trojúhelník a naopak. Prostě to tam narveme, protože to na první pohled vypadá, že to jde. To poškození tvaru – ať už kolečka, či toho trojúhelníku, se totiž ukáže až časem a my si pak lámeme hlavu, co se stalo? Kde je chyba? Zapomeneme, nebo ani nevíme, že jsme rvali kolečko někam, kam by se lépe hodil trojúhelník.

Řešení a předcházení tohoto jevu je jednoduché. Je to stejné, jako když jsme byli dětmi a hráli si s tímto typem hračky.

Jak dostat kolečko do kolečka. Jak to to dítě dělá? Jak jsme to kdysi dělali i my?
  1. Nejdříve se ten capart naučí vnímat tvar, jeho charakteristiky. Naučí se vnímat rozdíly mezi tvary těch okýnek a předmětem, který jimi může či ne propadnout.

  2. Bere jeden předmět po druhém a zkoumá jeho tvar, jeho charakteristiky, zkoumá rozdíly a shody mezi ním a patřičným okýnkem.

  3. Ten tvar, který je nejvíce podobný/totožný vkládá do příslušného okýnka a má radost, že „se trefil“.

  4. Ano, dítě se také snaží přizpůsobit tvar okýnka předmětu, které chce do něj vložit. A upřímně, při vynaložení velkého úsilí, síly atd. to jde. Ale tvar okýnka pak nakonec vypadá zcela jinak, že?

 Co z toho pro nás plyne v dospělosti? Mít opět pohled dítěte, který v nás stále je.
  • Jaký tvar chci zaplnit?  Jaké má charakteristiky, jaké má vlastnosti. Tzn. u výběru pracovníků:
    • CO chci aby konkrétně dělali – co vše po nich budu chtít, jaký typ práce po nich budu chtít (odborné dovednosti, znalosti, zkušenosti)
    • JAK chci aby tuto práci vykonávali (jakým způsobem mají jednat, jak se u toho mají chovat – vzhledem k předmětu práce, k druhým, k sobě)
  • Pak zkoumám tvar předmětu, který chci do toho svého „okýnka“ vložit. U lidí tzn.
    • CO vše umí, jaké mají dovednosti, znalosti, zkušenosti
    • JAKÝ preferují typ chování k druhým, k sobě, jak se chovají při samotném plnění úkolů
  • A když najdu co největší shodu – hurá!!!

 

Samozřejmě, můžete to dělat i naopak, Přizpůsobovat svá firemní okýnka lidem. Otázkou je, jak pak bude vypadat ta vaše „hračka “ – firma. Budete taková, jak jste chtěli a zamýšleli?

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.